July 19, 2010

Mengapa Bawang Putih Biasa berbau BUSUK??

Walaupun bawang putih adalah makanan yang menakjubkan dalam sejarah manusia, ianya akn selalu ada keburukan / kesan sampingan. Begitu juga dengan bawang putih…. Faktor utama yang menjadi penghalang kepada manusia untuk mengambil bawang putih secara mentah adalah kerana rasanya yang pedas dan baunya yang busuk.Apa yang membuatkan bawang putih sangat busuk dan tidak boleh dimakan? Misteri ini menjadi tanda Tanya sehinggalah tiba ke zaman sains moden pada abad ke 20.

Pada tahun 1944,penyelidik dari Amerika Dr. Cavallito dan Bailey mula menyingkap secara kompleks mengenai bau busuk serta punca yang menghasilkan bau busuk yang terdapat pada bawang putih mentah. Ini kemudian di sahkan oleh Dr. Stoll dan Seeback pada tahun 1991. Hari ini, kita boleh memahami dan mengetahui dengan lebih lanjut tentang komponen Allicin – bahan utama penyebab bau busuk pada bawang putih.

Adalah sangat menakjubkan sekiranya anda mempelajari tentang tindakbalas kimia pada bawang putih. Lihat pada contoh ‘skunk’. Apabila ‘skunk’ menyedari adanya bahaya di sekeliling, ia akan mempertahankan diri secara semulajadi dengan menghasilkan bau yang busuk untuk menyelamatkan diri dari pemangsa. Hal yang sama berlaku pada bawang putih.

Bawang putih mengandungi bahan yang tidak berbau dan merbahaya di panggil Alliin dan juga enzim yang di panggil Allinase. Alliin dan Alliinase wujud bersama secara harmoni, tidak mengganggu fungsi antara satu sama lain, dan di pisahkan oleh lapisan nipis yang membahagi antara kedua bahan ini.Akan tetapi, apabila bawang putih itu di serang, di pecahkan atau di tekan, pembahagi nipis antara Alliin dan Alliinase akan pecah dan kedua unsur ini akan berhubung antara satu sama lain. Dan apabila ini berlaku dengan kehadiran oksigen, kedua unsur ini akan bergabung untuk menghasilkan satu mekanisma untuk mempertahankan diri yang di panggil - Allicin. Alliicin ini kemudian akan ditukar kepada ‘Diallul Disulfide’ untuk menampakkan kesannya. Mekanisma pertahanan yang begitu menakjubkan inilah yang menghasilkan bau yang busuk – untuk mempertahankan bawang putih dari jangkitan bacteria dan virus.Ini adalah sebab mengapa Alliicin mengandungi bahan antibakteria, antivirus serta sistem steril yang kuat. Satu fakta yang menarik, Alliicin hanya wujud di awal pengoksidaan untuk menahan pada waktu permulaan serangan dan kemudian ianya akn bercampur dengan protein lain dan merubah menjadi komponen lain sewaktu menghilang. Sekiranya Alliicin wujud secara terus menerus selepas terhapusnya lapisan pertahan tadi, ia akan mengakibatkan kesan yang buruk terhadap bawang putih itu sendiri. Ini adalah salah satu dari sistem pertahanan yang terdapat pada bawang putih yang tidak ditemui selama bertahun tahun. Namun manusia dari zaman dahulu, seperti telah lama mengetahui akan kebaikan bawang putih dan telah mendapat kebaikan dari kegunaannya sejak dari dahulu lagi.

Walaubagaimanapun, kita pada hari ini tidak seberani manusia zaman kuno untuk menggunakan bawang putih secara menyeluruh berikutan dengan tahap social dan penerimaan masyarakat moden pada hari ini. Teknologi fermentasi telah membantu menghapuskan sama sekali bau bususk bawang putih mentah biasa dan juga menghasilkan S-allylcystein bagi menggantikan Allicin, iaitu faKtor utama penyebab bau busuk yang terdapat pada bawang putih mentah biasa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...